onsdag 20 maj 2009

Till huvudstadens försvar


Blev lite less när jag läste en blogg nyss. Bloggaren har varit i Göteborg och tyckte att det var en jättefin stad (vilket är sant) och att människorna där är så mycket trevligare än stockholmare (som enligt bloggaren kan vara stroppiga). Jag känner igen resonemanget, inte minst från mina egna förutfattade meningar, som ofta finns hos oss i norr. Jag vet inte varför vi fått för oss att stockholmare är så mycket otrevligare och snäsigare än resten av Sveriges befolkning. Är det för att tempot är högre? Min erfarenhet är att det är turister som stressar mest av alla och tror att man måste springa i rulltrappan osv. Ju längre jag bor här, desto mindre stressar stan mig.


Jag pratade med pappsen om just det här i helgen när han var på besök och vi sa bägge två att saker fungerar mycket smidigare här i Stockholm än uppe i till exempel Luleå. Det är inte för att folk är stressade som man lämnar vänster sida fri för "omkörning" i rulltrappan, det är för att det flyter mycket bättre då vid de tillfällen som det är mer folk i omlopp (vilket det oftare är i Stockholm än i Luleå). Om man jämför biltrafiken här nere och i Luleå är det smidigare att köra bil här, folk tar hänsyn på ett annat sätt och släpper in en i rätt fil och liknande.


Förresten, om ni tycker att stockholmare är stroppiga, kom ihåg att de flesta stockholmare är inflyttade norrlänningar ;)

Inga kommentarer: